WKB Legal Alert | Ostatni dzwonek na utworzenie adresu do e-doręczeń dla podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS
Od 1 stycznia 2025 r. podmioty składające wniosek o pierwszy wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego („KRS”) mają obowiązek wskazania we wniosku danych niezbędnych do utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych, natomiast podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed tą datą są obowiązane do utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych do dnia 1 kwietnia 2025 r.
Obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń, o którym mowa powyżej został wprowadzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.; dalej „Ustawa”), zakładającej ułatwienie prowadzenia korespondencji z podmiotami publicznymi poprzez zastąpienie dotychczasowej formy komunikacji za pomocą listów poleconych – formą elektroniczną, jednak z uwagi na brak gotowości po stronie części podmiotów publicznych do stosowania e-doręczeń, termin wejścia w życie wyżej wymienionego obowiązku był kilkukrotnie przesuwany.
Ostateczny termin wdrożenia systemu e-doręczeń ustalono na dzień 1 stycznia 2025 r. Od tej daty podmioty składające pierwszy wniosek o rejestrację w rejestrze przedsiębiorców KRS obowiązane są do wskazania we wniosku danych niezbędnych do utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych, zaś te wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. obowiązane są do utworzenia adresu do e-doręczeń w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w komunikacie, tj. do dnia 1 kwietnia 2025 r.
Utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych przez podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r. może nastąpić poprzez stronę publicznego dostawcy https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-adres-do-e-doreczen-u-publicznego-dostawcy-uslugi-e-doreczen. Wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń musi zostać podpisany elektronicznie przez osoby uprawnione do reprezentacji danego podmiotu lub przez pełnomocnika. Tak utworzony adres do doręczeń należy następnie aktywować poprzez Konto Przedsiębiorcy na stronie https://www.biznes.gov.pl/pl. Adres do doręczeń elektronicznych zostanie automatycznie przekazany z Bazy Adresów Elektronicznych do KRS, bez konieczności składania dodatkowych wniosków w tym zakresie.
Z kolei podmioty rejestrujące się w rejestrze przedsiębiorców KRS po raz pierwszy od 1 stycznia 2025 r. podają dane niezbędne do utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych już na etapie składania wniosku o wpis do rejestru. Adres ten tworzy się automatycznie po przekazaniu danych do Ministra Cyfryzacji.
Mając na uwadze, że utworzenie adresu do e-doręczeń może potrwać kilka dni, rekomendujemy możliwie jak najszybsze złożenie przez podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS wniosków w tym zakresie, aby terminowo wypełnić nałożony na nie obowiązek, ponieważ brak adresu do e-doręczeń może skutkować nieotrzymaniem przez nie korespondencji od organów administracji publicznej.
W przypadku jakichkolwiek pytań, zachęcamy do kontaktu z prawnikami z zespołu Prawa spółek i ładu korporacyjnego: Anną Wojciechowską, Katarzyną Wójcikowską lub Aleksandrą Zbrzeżną.
Tekst alertu można pobrać TUTAJ.